Regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego SayKids Spółka Akcyjna

1. Postanowienia ogólne;

2. Cele i zadania;

3. Rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;

4. Struktura organizacyjna i miejsca udzielania świadczeń zdrowotnych;

5. Sposób kierowania oraz organizacja i zadania poszczególnych jednostek i komórek organizacyjnych;

6. Prawa i obowiązki Pacjenta;

7. Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości tych świadczeń;

8. Organizacja procesu udzielania świadczeń zdrowotnych;

9. Warunki współdziałania z podmiotami trzecimi w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych;

10. Zasady udostępniania i wysokość opłaty za udostępnianie dokumentacji medycznej;

11. Przepisy porządkowe i sposób obserwacji pomieszczeń;

12. Tryb składania reklamacji, skarg i wniosków.

1. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1. Regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego jest wewnętrznym dokumentem organizacyjnym podmiotu wykonującego działalność leczniczą (PWDL) – SayKids Spółki Akcyjnej, uchwalonym przez Zarząd Spółki na podstawie art. 23 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2022 r. poz. 633), w zakresie określonym art. 24 w/w ustawy.

§ 2. Niniejszy Regulamin organizacyjny PWDL określa sposób i warunki udzielania świadczeń zdrowotnych przez SayKids S.A. , a w szczególności: 1) cele i zadania podmiotu; 2) strukturę organizacyjną przedsiębiorstw podmiotu; 3) rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych; 4) miejsca udzielania świadczeń zdrowotnych; 5) przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości tych świadczeń w jednostkach oraz komórkach organizacyjnych zakładów leczniczych podmiotu; 6) organizację i zadania poszczególnych jednostek oraz komórek organizacyjnych zakładów leczniczych podmiotu oraz warunki współdziałania tych jednostek lub komórek dla zapewnienia sprawnego i efektywnego funkcjonowania podmiotu; 7) prawa i obowiązki pacjenta; 8) wysokość opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej ustalonej w sposób określony w art. 28 ust. 4 Ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (t.j. Dz. U z 2020, 849 z póź. zmianami); 9) wysokość opłat za udzielane świadczenia zdrowotne; 10) sposób kierowania jednostkami oraz komórkami organizacyjnymi zakładów leczniczych podmiotu.

§ 3. Użyte w niniejszym Regulaminie określenia oznaczają: 1) Regulamin – Regulamin organizacyjny PWDL – SayKids S.A. z siedzibą w Warszawie; 2) SayKids S.A. – SayKids Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie; 3) Kierownik – Zarząd SayKids Spółki Akcyjnej z siedzibą w Warszawie; 4) Ustawa – Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2022 r. poz. 633); 5) Pacjent – osoba zwracająca się o udzielenie świadczeń zdrowotnych lub korzystająca ze świadczeń zdrowotnych udzielanych przez podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych; 6) Świadczenia zdrowotne – ambulatoryjne świadczenia specjalistycznej opieki zdrowotnej, 7) Dokumentacja medyczna – dokumentacja medyczna w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2022 r. poz. 1876); 8) Personel – osoby, które świadczą pracę lub realizują obowiązki w SayKids S.A. na podstawie zawartej z Podmiotem leczniczym umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej, a także umowy o wolontariat, jak również praktykanci odbywający praktyki lub staże zawodowe, z wyłączeniem Zarządu i Dyrekcji SayKids S.A..

§ 4. 1. SayKids Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-672), przy ul. Domaniewskiej 48, wpisana do Rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod nr 0000989596, NIP 5213983383, REGON 522500201 jest podmiotem leczniczym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy w zakresie w jakim wykonuje działalność leczniczą. 2. SayKids S.A. wpisana jest do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą, prowadzonego przez Wojewodę Mazowieckiego pod nr Księgi 000000260828, oznaczenie Organu W-14, o identyfikatorze terytorialnym 1465011. 3. W celu wykonywania działalności leczniczej SayKids S.A. prowadzi następujące Przedsiębiorstwa (Zakłady Lecznicze) PWDL: SayKids Ursynów Diagnostyka i rehabilitacja dzieci o nr REGON 52250020100010, rodzaj 3 (Ambulatoryjne świadczenia zdrowotne), oznaczony kodem resortowym 1311 Dział (pracownia) fizjoterapii dla dzieci stanowiącym część VIII systemu kodów identyfikacyjnych; 4. W celu wykonywania działalności leczniczej SayKids S.A. wydziela w zakładzie leczniczym następujące komórki organizacyjne: • Pracownia Fizjoterapeutyczna

2. CELE I ZADANIA

§ 5. Celem działania SayKids S.A. jako PWDL jest przede wszystkim udzielanie kompleksowych i specjalistycznych świadczeń zdrowotnych przez wykwalifikowaną kadrę medyczną, a w szczególności świadczeń z zakresu fizjoterapii, jak również promocja zdrowia oraz propagowanie zachowań prozdrowotnych.

§ 6. Do podstawowych zadań SayKids S.A. należy w szczególności: 1) zapewnienie wysokiej jakości świadczonych usług medycznych; 2) wykonywanie obowiązków wynikających ze statusu podmiotu służby zdrowia, stałe i systematyczne podwyższanie wiedzy i umiejętności zawodowych, przestrzeganie etyki zawodowej; 3) zapewnienie nowoczesnych, efektywnych i uznanych metod leczniczych; 4) stosowanie wysokiej jakości sprzętu medycznego, będącego pod stałym nadzorem technicznym i spełniającego wszelkie wymagane prawem normy jakości; 5) dbałość o efektywną organizację pracy i wykorzystanie bazy zabiegowej; 6) świadczenie usług medycznych ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa i potrzeb pacjentów oraz przestrzeganie praw pacjenta; 7) działania promujące profilaktykę zdrowia i aktywizację; 8) inne zadania zlecone przez Kierownika.

3. RODZAJ DZIAŁALNOŚCI LECZNICZEJ ORAZ ZAKRES UDZIELANYCH ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH

§ 7. SayKids S.A. prowadzi działalność leczniczą w zakresie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych.

§ 8. Zakres świadczeń udzielanych przez SayKids S.A. obejmuje kompleksowe, komercyjne świadczenia specjalistycznej opieki zdrowotnej, w szczególności z zakresu fizjoterapii.

4. STRUKTURA ORGANIZACYJNA I MIEJSCE UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH

§ 9. 1. Podmiot leczniczy (spółka akcyjna oznaczona 9-cio cyfrowym numerem REGON) z siedzibą przy ul. Domaniewskiej 48, 02-672 Warszawa) 2. Zakład leczniczy (oznaczona 14-sto cyfrowym numerem REGON) mieszczącym się przy al. Komisji Edukacji Narodowej 103 lok. 4, 02-722 Warszawa – jednostka lokalna GUS.

§ 10. Świadczenia opieki zdrowotnej realizowane w pomieszczeniach zakładów leczniczych SayKids S.A. udzielane są w lokalizacjach: - al. Komisji Edukacji Narodowej 103 lok. 4, 02-722 Warszawa.

§ 11. Wszystkie pomieszczenia zakładów leczniczych podmiotu leczniczego odpowiadają wymaganiom odpowiednim do rodzaju wykonywanej działalności leczniczej oraz zakresu udzielanych świadczeń zdrowotnych, określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 3 Ustawy.

5. SPOSÓB KIEROWANIA ORAZ ORGANIZACJA I ZADANIA POSZCZEGÓLNYCH JEDNOSTEK I KOMÓREK ORGANIZACYJNCH

§ 12. 1. Działalnością SayKids S.A. kieruje Zarząd podmiotu leczniczego będący Kierownikiem PWDL, w rozumieniu przepisów Ustawy. 2. Kierownik zarządza podmiotem leczniczym i reprezentuje go na zewnątrz. 3. Kierownik podejmuje samodzielnie decyzje dotyczące funkcjonowania podmiotu i ponosi za nie odpowiedzialność. 4. Kierownikowi przysługują wszystkie obowiązki i uprawnienia, jakie na podmiot leczniczy nakładają powszechnie obowiązujące przepisy prawa, w tym obowiązki i uprawnienia Pracodawcy wobec zatrudnionego personelu.

§ 13. 1. Celem wsparcia działań zarządczych w podmiocie leczniczym Kierownik może: a) ustanowić Dyrektora do spraw usług medycznych, b) zatrudniać lub zawierać umowy cywilnoprawne z personelem administracyjno-biurowym, pielęgniarkami oraz innym personelem niezbędnym do należytego wykonywania zadań przez SayKids S.A., jak również zawierać umowy z lekarzami specjalistami z dziedziny m.in. ortopedii oraz innych. 2. Dyrektor do spraw usług medycznych podlega wyłącznie Kierownikowi. 3. Dyrektor do spraw usług medycznych koordynuje pracę wszystkich zakładów i komórek organizacyjnych, samodzielnych stanowisk pracy i obsługi administracyjno-gospodarczej, zapewnia racjonalne wykorzystanie czasu pracy, sprawuje nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny pracy, podejmuje decyzje w sprawach zatrudnienia. Nadto sprawuje merytoryczny nadzór i kontrolę nad jakością procesu udzielania i dokumentowania świadczeń zdrowotnych oraz jego zgodności z zasadami sztuki medycznej. 4. Personel SayKids S.A. podlega nadzorowi Dyrektora do spraw usług medycznych w zakresie właściwości funkcjonalnej. 5. W przypadku nieobsadzenia stanowiska Dyrektora do spraw usług medycznych, Kierownik Podmiotu leczniczego realizuje przewidziane dla Dyrektora do spraw usług medycznych zadania samodzielnie lub za pośrednictwem upoważnionej osoby.

§ 14. 1. Celem wsparcia działań zarządczych w poszczególnych placówkach Kierownik podmiotu może: a) ustanowić Dyrektorów poszczególnych placówek, b) ustanowić Koordynatorów placówek podległych Dyrektorom placówek. 2. Do wspólnych obowiązków Dyrektorów placówek należy nadzór nad pracą Koordynatorów placówek, a w szczególności: a) realizacja zadań podmiotu określonych w przepisach prawnych; b) inicjowanie działań służących skuteczniejszej realizacji zadań podmiotu; c) dbałość o należyty wizerunek Podmiotu leczniczego; d) działania na rzecz racjonalizacji zatrudnienia; e) działania na rzecz właściwego wykorzystania czasu pracy i potencjału kadrowego; f) przygotowanie i przeprowadzanie szkoleń wewnętrznych wśród pracowników oraz współpracowników; g) opracowywanie wniosków do projektów planu finansowego i inwestycyjnego na dany rok, realizacja zadań wynikających z tych planów; h) opracowywanie sprawozdań z wykonanych badań oraz sprawozdań i informacji wynikających z odrębnych przepisów powszechnie obowiązującego prawa; i) ochrona tajemnicy służbowej. 3. Do wspólnych obowiązków Koordynatorów placówek należy w szczególności: a) sprawowanie bezpośredniego nadzoru oraz koordynacja działalności wszystkich jednostek organizacyjnych placówki oraz współpraca z kierownikami komórek organizacyjnych placówek; b) organizacja oraz sprawowanie kontroli nad prawidłowością ewidencji codziennych utargów, operacji kasowych; c) ustalanie, akceptacja oraz sprawowanie nadzoru za grafikami dla personelu poszczególnych komórek organizacyjnych placówki, rozliczanie czasu pracy personelu placówki; d) kontrola nad jakością przestrzegania procedur obowiązujących w SayKids S.A. przez personel placówki; e) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem obowiązujących zasad obiegu dokumentów; f) sprawowanie nadzoru procesów reklamacyjnych placówki; g) organizacja oraz sprawowanie bezpośredniego nadzoru procesu składania zamówień w placówce; h) organizacja oraz sprawowanie nadzoru procesów związanych z serwisem urządzeń i sprzętu w placówce; i) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przez personel przepisów o ochronie danych osobowych w zakresie gromadzonych informacji; j) współpraca z koordynatorami innych placówek;

§ 15. Do zadań pracowników Recepcji poszczególnych placówek należy: a) organizacja bieżącej pracy Recepcji; b) organizacja oraz nadzór nad prawidłowością obsługi pacjentów w Recepcji; c) dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki pracy; d) dbałość o należyte użytkowanie i stan techniczny sprzętu znajdującego się w Recepcji i będącego własnością SayKids S.A.; e) dbałość o prawidłowe i terminowe rozliczanie zrealizowanych świadczeń, pobieranie opłat; f) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora bądź Koordynatora placówki. g) odbieranie telefonów od pacjentów, zapisywanie pacjentów na wizyty, dopełnienie formalności związanych z zapisywaniem pacjentów, informowanie o zakresie i zasadach udzielania świadczeń zdrowotnych;

§ 16. Poszczególne jednostki i komórki organizacyjne Podmiotu leczniczego oraz osoby wykonujące pracę bądź świadczące usługi w ramach tych jednostek i komórek, obowiązane są do współdziałania dla zapewnienia sprawnego, efektywnego i zgodnego z prawem funkcjonowania podmiotu leczniczego pod względem diagnostyczno-leczniczym i administracyjno-gospodarczym. Za prawidłowe współdziałanie jednostek organizacyjnych odpowiadają Dyrektorzy i Koordynatorzy poszczególnych placówek.

§ 17. Gospodarka finansowa, rachunkowość oraz obsługa kadrowa SayKids S.A. są prowadzone na zasadach obowiązujących Spółkę Akcyjną.

6. PRAWA I OBOWIĄZKI PACJENTA

§ 18. W czasie korzystania ze świadczeń medycznych, Pacjent ma prawo do: 1) uzyskania przystępnej informacji o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych, leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia i rokowaniu; o rodzaju i zakresie świadczeń zdrowotnych udzielanych przez podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych; 2) udzielania świadczeń zdrowotnych przez personel medyczny o odpowiednich kwalifikacjach, kierujący się zasadami etyki zawodowej; w sposób odpowiadający wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa; 3) wyrażenia zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych lub odmowy udzielenia takiej zgody po uzyskaniu odpowiedniej informacji – w przypadku zastosowania metody leczenia lub diagnostyki stwarzających podwyższone ryzyko dla pacjenta, zgodę wyraża się w formie pisemnej; 4) poszanowania intymności i godności w takcie realizacji świadczeń opieki zdrowotnej – osoba udzielająca ma obowiązek postępować w sposób zapewniający poszanowanie tego prawa; 5) kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami; 6) zachowania w tajemnicy przez osoby wykonujące zawód medyczny, w tym udzielające mu świadczeń zdrowotnych, informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego; 7) dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych; 8) informacji o prawach pacjenta określonych w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. z 2022 r. poz. 1876) oraz w przepisach odrębnych, uwzględniającej ograniczenia tych praw określone w tych przepisach.

§ 19. Do obowiązków Pacjenta należy: 1) posiadanie ważnego dokumentu tożsamości; 2) złożenie pisemnego oświadczenia o upoważnieniu określonej osoby do uzyskiwania informacji o stanie swojego zdrowia i udzielonych mu świadczeniach zdrowotnych oraz do wglądu w dokumentację medyczną lub o braku takiego upoważnienia; 3) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i przepisów przeciwpożarowych, obowiązujących w podmiocie leczniczym; 4) przestrzegania zaleceń lekarza i pozostałego personelu medycznego.

§ 20. 1. Pacjent, którego prawa zostały naruszone w trakcie korzystania ze świadczeń medycznych w Podmiocie leczniczym ma prawo do złożenia pisemnej skargi do Dyrektora ds. usług Medycznych. 2. Podmiot medyczny zapewnia dostępność informacji o prawach pacjenta – w poszczególnych placówkach do wglądu oraz na stronie internetowej.

7. PRZEBIEG PROCESU UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH Z ZAPEWNIENIEM WŁAŚCIWEJ DOSTĘPNOŚCI I JAKOŚCI TYCH ŚWIADCZEŃ

§ 21. 1. Wszystkie świadczenia realizowane przez podmiot leczniczy, winny być wykonywane z należytą starannością, w warunkach odpowiadających określonym w odrębnych przepisach wymaganiom jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu leczniczego, w tym sanitarnohigienicznym; 2. SayKids S.A. organizuje świadczenia zdrowotne udzielane w zakresie określonym w niniejszym Regulaminie, z zapewnieniem właściwej dostępności tych świadczeń w sposób gwarantujący pacjentom najbardziej dogodną formę korzystania ze świadczeń. 3. Świadczenia zdrowotne udzielane są wyłącznie przez osoby, które posiadają wymagane przepisami prawa kwalifikacje do ich wykonywania, potwierdzone stosownymi dyplomami, certyfikatami lub zaświadczeniami.

§ 22. 1. Proces udzielania świadczeń zdrowotnych poprzedza ustalenie terminu udzielenia świadczenia: a) telefonicznie, b) w recepcjach poszczególnych placówek, c) na stronie internetowej www.saykids.pl w zakładce Portal Pacjenta lub Umów Wizytę. 2. Potwierdzenie terminu wizyty nastąpi telefonicznie (w przypadku ustalenia terminu udzielenia świadczenia telefonicznie), ustnie (w przypadku ustalenia terminu udzielenia świadczenia w recepcjach poszczególnych placówek) lub za pomocą komunikatu wyświetlonego w zakładce Portal Pacjenta lub Umów Wizytę. 3. Rejestracja pacjentów odbywa się w recepcjach poszczególnych placówek w sposób określony w obowiązujących przepisach prawa, osobiście w wyznaczonym dniu i godzinie realizacji świadczenia zdrowotnego. 4. W recepcjach poszczególnych placówek, poza możliwością ustalenia daty świadczenia, pacjent może uzyskać informacje na temat świadczeń dostępnych w SayKids S.A., czasu oczekiwania, form i terminów zapisu, wymaganych dokumentów i skierowań potrzebnych do przyjęcia, wyników badań niezbędnych podczas wizyty, miejsca wykonania zleconych przez lekarza badań diagnostycznych, zasad udostępniania dokumentacji medycznej oraz organizacji pracy poszczególnych placówek.

§ 23. 1. Pacjenci zobowiązani są do zgłaszania się w recepcjach poszczególnych placówek w ustalonym terminie. Ze względów organizacyjnych niezbędne jest zachowanie punktualności zgłoszeń. 2. W przypadku, gdy pacjent nie może stawić się w ustalonym terminie lub gdy zrezygnował ze świadczenia opieki zdrowotnej, zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić o tym Podmiot leczniczy w każdy dostępny sposób. 3. W razie wystąpienia okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili ustalania terminu udzielenia świadczenia, a które uniemożliwiają jego dotrzymanie, pacjent jest informowany telefonicznie lub w inny dostępny sposób o zmianie tego terminu.

§ 24. 1. Świadczenia zdrowotne udzielane są w terminie uzgodnionym z pacjentem, według ustalonej kolejności, w dniach i godzinach ich udzielania przez SayKids S.A. 2. Świadczenia zdrowotne udzielane są w Podmiocie leczniczym w godzinach otwarcia danej placówki.

§ 25. Fizjoterapeuta w trakcie konsultacji fizjoterapeutycznej w szczególności: 1) przeprowadza wywiad oraz badanie przedmiotowe; 2) określa rozpoznanie problemu zdrowotnego; 3) ustala plan leczenia; 4) wypełnia dokumentację medyczną zgodnie z obowiązującymi przepisami i regulacjami wewnętrznymi.

8. ORGANIZACJA PROCESU UDZIELANIA SWIADCZEŃ

§ 26. 1. SayKids S.A. udziela świadczeń zdrowotnych odpłatnie. 2. Wysokość opłat ustala w Cenniku Kierownik uwzględniając rzeczywiste koszty udzielania świadczenia zdrowotnego.

§ 27. 1. Świadczenia zdrowotne na zasadach odpłatności realizowane są na podstawie indywidualnego rozliczenia z pacjentem poprzez zakup konkretnej usługi. 2. Pacjent przed rozpoczęciem udzielania świadczenia zdrowotnego zapoznaje się z ceną świadczenia obowiązującą w Podmiocie leczniczym. Aktualny cennik dostępny jest w recepcjach poszczególnych placówek oraz na stronie www.saykids.pl w zakładce „Cennik”.

§ 28. Uiszczenie całkowitej opłaty za świadczenie medyczne ma miejsce: a) w przypadku konsultacji odbywających się w poszczególnych placówkach oraz zabiegów ambulatoryjnych – po zakończeniu udzielania świadczenia medycznego lub przed rozpoczęciem zabiegu, jeśli Pacjent uiści opłatę przelewem; b) w przypadku teleporady – przed udzieleniem świadczenia medycznego.

§ 29. 1. Zapłata za świadczenia zdrowotne może być dokonana wpłatą gotówkową lub kartą płatniczą za pokwitowaniem lub przelewem bankowym. 2. Każda indywidualna wpłata Pacjenta jest fiskalizowana przez pracownika Recepcji, a Pacjent otrzymuje paragon fiskalny lub fakturę. 3. Na życzenie Pacjenta, do paragonu fiskalnego wystawiana jest faktura VAT. W przypadku, gdy paragon oraz faktura wystawiane są na podmiot gospodarczy, przed zatwierdzeniem paragonu przez pracownika Recepcji, należy podać nr NIP. Wystawienie faktury VAT na podmiot gospodarczy do paragonu, który nie zawiera numeru NIP nie jest możliwe. 4. Wystawienie faktury VAT do paragonu fiskalnego jest możliwe w ciągu trzech miesięcy od daty wystawienia paragonu fiskalnego pod warunkiem okazania i zwrotu oryginalnego paragonu.

§ 30. 1. Termin realizacji świadczenia Pacjent ustala z pracownikiem Recepcji, dokonując wyboru spośród terminów zaproponowanych przez pracownika Recepcji. 2. W przypadku braku możliwości zgłoszenia się w ustalonym terminie pacjent zobowiązany jest do poinformowania SayKids S.A. na nie później niż 24 godziny przed wizytą w przypadku świadczenia ambulatoryjnego. Wówczas istnieje możliwość zmiany planowanego terminu świadczenia na inny zaproponowany przez Podmiot leczniczy. 3. Jeżeli pacjent nie skorzysta z zakupionych wcześniej usług w jednym z zaproponowanych terminów ani nie poinformuje o swojej nieobecności we wskazanym w ust. 2 terminie, dokonana wpłata nie podlega zwrotowi. 4. W przypadku braku możliwości odbycia przez pacjenta świadczenia w ustalonym terminie z uwagi na stan zdrowia uniemożliwiający skorzystanie z wykupionej wcześniej usługi, dokonana wpłata za niewykorzystane świadczenia jest każdorazowo zwracana, po przedłożeniu pisemnego zaświadczenia od lekarza wskazującego okoliczności uniemożliwiające realizację usługi. 5. Należny pacjentowi zwrot następuje w terminie 14 dni od dnia przedłożenia pisemnego zaświadczenia od lekarza wskazującego okoliczności uniemożliwiające realizację usługi na rachunek bankowy wskazany przez Pacjenta lub gotówką do rąk własnych Pacjenta, chyba że Pacjent dokona rezerwacji nowego terminu. 6. SayKids S.A. nie ponosi odpowiedzialności za niedopuszczenie Pacjenta do wykonania wybranej usługi w przypadku stwierdzenia przeciwwskazań do poddania Pacjenta wybranemu zabiegowi medycznemu. 7. SayKids S.A. nie ponosi odpowiedzialności w przypadku, gdy wykonanie zabiegu nie jest możliwe z powodu awarii sprzętu niezbędnego do jego wykonania; w takim przypadku Strony uzgadniają nowy, dogodny termin zabiegu.

9. WARUNKI WSPÓŁDZIAŁANIA Z INNYMI PODMIOTAMI LECZNICZYMI

§ 31. 1. Podmiot Leczniczy może współpracować w zakresie świadczonych na rzecz pacjentów usług z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą na podstawie odrębnej umowy o współpracy. 2. Podmiot Leczniczy udostępnia podmiotom wykonującym działalność leczniczą dokumentację medyczną pacjentów, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości udzielania świadczeń. 3. Współdziałanie odbywa się z poszanowaniem powszechnie obowiązujących przepisów prawa oraz z poszanowaniem praw pacjenta.

10. ZASADY UDOSTĘPNIANIA DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ I WYSOKOŚĆ OPŁATY ZA JEJ UDOSTĘPNIANIE

§ 32. 1. Podmiot medyczny prowadzi, przechowuje i udostępnia dokumentację medyczną osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych zapewniając ochronę i poufność danych zawartych w tej dokumentacji zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa. 2. Dokumentacja medyczna udostępniana jest : a) Pacjentowi, którego ta dokumentacja dotyczy za okazaniem dowodu tożsamości; b) przedstawicielowi ustawowemu Pacjenta za okazaniem odpowiedniego dokumentu: rodzicom, do chwili ukończenia przez dziecko 18 lat, za okazaniem dowodu tożsamości rodzica oraz aktu urodzenia dziecka chyba, że jego dane wynikają z dokumentacji medycznej, opiekunom ustanowionym przez sąd za okazaniem stosownego orzeczenia chyba, że jego dane wynikają z dokumentacji medycznej; c) osobie upoważnionej przez Pacjenta w dokumentacji medycznej za okazaniem dowodu tożsamości; d) osobie upoważnionej przez Pacjenta na podstawie odrębnego pełnomocnictwa poświadczonego notarialnie lub podpisanego w obecności pracownika recepcji placówki; 3. Po śmierci pacjenta, dokumentacja medyczna udostępniana jest osobie upoważnionej przez pacjenta za życia lub osobie, która w chwili zgonu pacjenta była jego przedstawicielem ustawowym. Dokumentacja medyczna jest udostępniana także osobie bliskiej, chyba, że udostepnieniu sprzeciwi się inna osoba bliska lub sprzeciwił się pacjent za życia, z zastrzeżeniem przypadków przewidzianych w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. z 2022 r. poz. 1876). 4. Podmiot leczniczy udostępnia dokumentację medyczną w następujących formach do wglądu w siedzibach poszczególnych placówek: a) poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów lub kopii; b) poprzez wydanie oryginału za pokwitowaniem odbioru z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu na żądanie uprawnionego organu lub podmiotu, na czas wydania oryginału dokumentacji w archiwum Podmiotu leczniczego pozostaje jej uwierzytelniona kopia. 5. Zasady udostępniania dokumentacji medycznej osobom fizycznym: 1) do wglądu: a) uzyskanie wglądu do dokumentacji medycznej odbywa się na podstawie wniosku złożonego przez Pacjenta, jego przedstawiciela ustawowego lub osoby przez niego upoważnionej; b) wgląd od dokumentacji będzie możliwy w terminie 7 dni od daty złożenia wniosku, przy czym dzień i miejsce wglądu do dokumentacji ustala się telefonicznie z pracownikiem recepcji. Wgląd odbywa się w obecności pracownika Spółki – dotyczy to zarówno dokumentacji papierowej jak i prowadzonej elektronicznie; 2) wydanie wyciągu, odpisu, kopii: a) wydanie wyciągu, odpisu lub kopii dokumentacji medycznej oraz wydruku z dokumentacji elektronicznej lub kopii wyników badań na nośnikach elektronicznych Pacjentowi, jego przedstawicielowi ustawowemu lub osobie upoważnionej przez niego następuje na podstawie wniosku w formie pisemnej bądź ustnej; b) pisemny wniosek można pobrać w recepcjach poszczególnych placówek c) wniosek można złożyć osobiście w recepcjach poszczególnych placówek w godzinach ich pracy, a także drogą pocztową i elektroniczną; 6. Decyzję o udostępnieniu dokumentacji medycznej podejmuje Koordynator placówki lub Zarząd. 7. W przypadku, gdy udostępnienie dokumentacji nie jest możliwe odmowa wraz z podaniem przyczyny wymaga zachowania formy pisemnej. 8. W przypadku odbioru dokumentacji przez osobę upoważnioną, która nie jest wskazana we wcześniej zgromadzonej dokumentacji medycznej, dodatkowo składa się pełnomocnictwo do wydania dokumentacji medycznej. 9. Odbiór kopii dokumentacji medycznej jest możliwy w recepcjach (po uzgodnieniu konkretnego miejsca odbioru) poszczególnych placówek w godzinach pracy placówki. 10. Wnioskodawca potwierdza osobisty odbiór dokumentacji własnoręcznym podpisem na Karcie wydania dokumentacji. 11. Udostępnianie dokumentacji prowadzonej w postaci elektronicznej następuje przez: przekazanie informatycznego nośnika danych z zapisaną dokumentacją, dokonanie elektronicznej transmisji dokumentacji. 12. W przypadku gdy dokumentacja prowadzona w postaci elektronicznej jest udostępniana w postaci papierowych wydruków, osoba upoważniona przez podmiot leczniczy potwierdza ich zgodność z dokumentacją w postaci elektronicznej i opatruje swoim podpisem i pieczątką, wraz z podaniem daty. 13. Dokumentacja medyczna może być przesłana pocztą (przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru) na wskazany adres, w tym przypadku na formularzu wniosku o wydanie dokumentacji zostanie odnotowany nr nadawczy z załączeniem potwierdzenia nadania oraz zwrotnego potwierdzenia odbioru. 14. Dokumentacja medyczna może być wysłana pocztą elektroniczną (wiadomość szyfrowana) na wskazany adres mailowy. 15. Podmiot leczniczy udostępnia dokumentację medyczną podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów, w szczególności: a) podmiotom udzielającym świadczeń zdrowotnych, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych; b) organom władzy publicznej, w tym Rzecznikowi Praw Pacjenta, Narodowemu Funduszowi Zdrowia, organom samorządu zawodów medycznych oraz konsultantom krajowym i wojewódzkim, w zakresie niezbędnym do wykonywania przez te podmioty ich zadań, w szczególności kontroli i nadzoru; c) podmiotom, o których mowa w art. 119 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia kontroli na zlecenie ministra właściwego do spraw zdrowia; d) ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, sądom, w tym sądom dyscyplinarnym, prokuraturom, lekarzom sądowym i rzecznikom odpowiedzialności zawodowej, w związku z prowadzonym postępowaniem; e) uprawnionym na mocy odrębnych ustaw organom i instytucjom, jeżeli badanie zostało przeprowadzone na ich wniosek; f) organom rentowym oraz zespołom do spraw orzekania o niepełnosprawności, w związku z prowadzonym przez nie postępowaniem; g) podmiotom prowadzącym rejestry usług medycznych, w zakresie niezbędnym do prowadzenia rejestrów; h) zakładom ubezpieczeń, za zgodą pacjenta; i) lekarzowi, pielęgniarce lub położnej, w związku z prowadzeniem procedury oceniającej podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych na podstawie przepisów o akredytacji w ochronie zdrowia, w zakresie niezbędnym do jej przeprowadzenia; j) wojewódzkiej komisji do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych, w zakresie prowadzonego postępowania; k) spadkobiercom w zakresie prowadzonego postępowania przed Wojewódzką Komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych; l) osobom wykonującym czynności kontrolne na podstawie art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz. U. z 2022 r. poz. 1555), w zakresie niezbędnym do ich przeprowadzenia; m) członkom zespołów kontroli zakażeń szpitalnych, o których mowa w art. 14 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi w zakresie niezbędnym do wykonywania ich zadań. n) komisjom lekarskim podległym ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, wojskowym komisjom lekarskim oraz komisjom lekarskim Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Agencji Wywiadu, podległym Szefom właściwych Agencji; 16. Dokumentacja medyczna może być udostępniona także szkole wyższej lub instytutowi badawczemu do wykorzystania w celach naukowych, bez ujawniania nazwiska i innych danych umożliwiających identyfikację osoby, której dokumentacja dotyczy. 17. Podmiot leczniczy udostępnia dokumentację bez zbędnej zwłoki. Wydanie dokumentacji medycznej następuje w terminie 14 dni od daty złożenia wniosku. W szczególnych, uzasadnionych przypadkach, termin wydania dokumentacji może ulec wydłużeniu do 21 dni. 18. Za sporządzenie wyciągu, odpisu lub kopii dokumentacji medycznej zarówno w wersji papierowej, jak i na elektronicznym nośniku danych, SayKids S.A. nie pobiera żadnych opłat. 19. W przypadku, gdy jeden z opiekunów prawnych zostanie pozbawiony władzy rodzicielskiej, drugi opiekun, który tę władzę ma zobowiązany jest do niezwłocznego poinformowania SayKids o tym fakcie wraz z okazaniem orzeczenia sądowego pozbawiającego drugiego z rodziców praw rodzicielskich lub ograniczającego te prawa.

§ 33. 1. SayKids S.A. przechowuje dokumentację medyczną przez okres 20 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano w niej ostatniego wpisu z wyjątkiem: a) dokumentacji medycznej w przypadku zgonu pacjenta na skutek uszkodzenia ciała lub zatrucia, która jest przechowywana przez 30 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpił zgon; b) dokumentacji medycznej dotyczącej dzieci do ukończenia 2 roku życia, która jest przechowywana przez 22 lata; c) skierowań na badania lub zleceń lekarza, które są przechowywane przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym udzielono świadczenia będącego przedmiotem skierowania lub zlecenia. 2. Po upływie okresu przechowywania dokumentacja medyczna jest niszczona w sposób uniemożliwiający identyfikację pacjenta, którego dotyczyła. Pacjent, jego przedstawiciel ustawowy lub osoba upoważniona może zwrócić się z wnioskiem o wydanie oryginału dokumentacji medycznej dopiero po upływie okresu przechowywania, lecz nie później niż do końca I kwartału roku następnego po tym okresie.

§ 34. 1. SayKids S.A. oraz osoby świadczące w jego imieniu świadczenia zdrowotne, mogą udzielać innym podmiotom wykonującym działalność leczniczą informacji związanych z Pacjentem w przypadku gdy: a) Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy wyraża zgodę na ujawnienie tajemnicy; b) zachowanie tajemnicy może stanowić niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia Pacjenta lub innych osób; c) zachodzi potrzeba przekazania niezbędnych informacji o Pacjencie, związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych innym osobom wykonującym zawód medyczny, uczestniczącym w udzielaniu tych świadczeń; d) obowiązujące przepisy prawa tak stanowią.

§ 35. Współdziałanie z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie przekazywania dokumentacji medycznej oraz informacji o stanie zdrowia pacjentów odbywa się z poszanowaniem powszechnie obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności praw Pacjenta.

11. PRZEPISY PORZĄDKOWE I SPOSÓB OBSERWACJI POMIESZCZEŃ

§ 36. Administratorem danych osobowych jest Spółka. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania danych osobowych są zawarte w Polityce prywatności dostępnej w placówkach Spółki oraz opublikowanej na stronie internetowej Spółki.

§ 37. 1. Każdy Pacjent korzystający z usług SayKids S.A. zobowiązany jest do przestrzegania zapisów dotyczących pacjenta wynikających z niniejszego Regulaminu. Każdorazowo aktualny i ujednolicony tekst Regulaminu, obejmujący wszelkie dotychczasowe zmiany jego treści, dostępny jest na stronie www.saykids.pl oraz w recepcjach poszczególnych placówek. 2. Każdy Pacjent korzystający z usług Podmiotu leczniczego zobowiązany jest do przestrzegania zasad porządkowych obowiązujących w Podmiocie leczniczym, a nie wynikających bezpośrednio z treści Regulaminu, w szczególności umieszczonych na tablicach informacyjnych, na drzwiach wejściowych, recepcjach poszczególnych placówek, przekazywanych ustnie przez pracowników SayKids S.A.

§ 38. Na terenie Podmiotu leczniczego istnieje bezwzględny zakaz palenia tytoniu i e-papierosów i spożywania napojów alkoholowych oraz zażywania środków odurzających.

§ 39. 1. Pacjenci przebywający na terenie SayKids S.A. zobowiązani są do poszanowania mienia będącego własnością Podmiotu leczniczego oraz należącego do innych pacjentów, jak również do zachowania czystości w pomieszczeniach z których korzystają. 2. Za zniszczenia i kradzieże mienia, o którym mowa w ust. 1 pacjenci ponoszą odpowiedzialność na zasadach ogólnych.

§ 40. 1. Pacjenci obowiązani są przestrzegać norm społecznego zachowania, poszanowania godności i prywatności innych pacjentów oraz personelu SayKids S.A. 2. Pacjenci winni odnosić się kulturalnie i życzliwie do innych pacjentów i personelu Podmiotu leczniczego.

§ 41. Pacjenci SayKids S.A. nie mogą: a) samowolnie korzystać ze sprzętów i aparatury służących do realizacji świadczeń, b) samodzielnie uruchamiać i wyłączać aparatury medycznej, c) wchodzić do pomieszczeń, w których realizowane są świadczenia bez zgody personelu Podmiotu leczniczego, d) zakłócać realizacji świadczeń opieki zdrowotnej.

§ 42. 1. Odzież wierzchnią pacjenci pozostawiają w specjalnie wyznaczonych miejscach w pomieszczeniach poszczególnych placówek. 2. Pacjenci zgłaszają się na zabiegi bez biżuterii, zegarków, telefonów komórkowych.

§ 43. SayKids S.A. nie odpowiada za wartościowe rzeczy będące własnością pacjentów pozostawione na wieszakach, szafkach lub pomieszczeniach Podmiotu leczniczego. Zaleca się pozostawienie wartościowych rzeczy w domu.

§ 44. Personel SayKids S.A. zobowiązany jest do: a) noszenia odzieży ochronnej o ustalonej kolorystyce, b) przestrzegania kolejności przyjęć pacjentów, c) kulturalnego, życzliwego zachowania wobec pacjentów oraz pozostałych osób personelu.

12. TRYB SKŁADANIA REKLAMACJI, SKARG I WNIOSKÓW

§ 45. 1. Pacjenci mogą składać reklamacje, skargi i wnioski dotyczące działalności Podmiotu leczniczego do Zarządu SayKids S.A. 2. Reklamacje, skargi i wnioski można składać na piśmie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres reklamacja@saykids.pl. 3. Sprawy reklamacyjne rozpatrywane są w terminie 30 dni roboczych od daty otrzymania reklamacji. W przypadku złożonej sprawy lub braku możliwości uzyskania stosownych wyjaśnień od personelu spowodowanych czasową ich niezdolnością do pracy, urlopem itp. odpowiedź na skargę może być udzielona w późniejszym terminie. O tym fakcie Pacjent zostaje powiadomiony.