1. Dla kogo?
Dla dzieci od pierwszych dni życia do 15. roku życia
oraz
Dzieci u których występują trudności związane z nieprawidłowych funkcjonowaniem układu nerwowego.
2. Jak wygląda wizyta?
Konsultacja jest to spotkanie ze specjalistą opierające się na rozmowie, obserwacji i testach diagnostycznych, które mają na celu dokładne zrozumienie problemów związanych z mową i komunikacją Pacjenta (również tych, które mogą wynikać z zaburzeń i dysfunkcji układu nerwowego).
Jeśli Twoje dziecko zostało skierowane na terapię przez lekarza lub szkolnego pedagoga, także musi odbyć wstępną konsultację przed rozpoczęciem terapii w klinikach SayKids.
Po konsultacji, dziecko może zostać skierowane przez specjalistę na terapię logopedyczną lub terapię neurologopedyczną.
Wizyta krok po kroku.
Rozmowa:
Specjalista SayKids zapyta Cię o rozwój mowy dziecka, jego zdrowie, historię chorób, warunki rodzinne, szkolne oraz wszelkie inne informacje mogące wpływać na rozwój mowy. Na konsultację warto też zabrać posiadaną dokumentację medyczną.
Obserwacja dziecka i ocena mowy:
U młodszego dziecka logopeda sprawdzi, jak dziecko reaguje na różne bodźce, jak nawiązuje kontakt wzrokowy, jak się bawi, jakie dźwięki wydaje oraz w jaki sposób komunikuje się z najbliższymi.
W przypadku starszych Pacjentów może zebrać próbki mowy poprzez rozmowę, opowiadanie, czytanie na głos. Bada poprawność wymowy dźwięków, płynność mowy, zasób słownictwa i umiejętność budowania zdań.
Ocena narządów mowy:
Specjalista sprawdzi budowę i funkcjonowanie narządów artykulacyjnych (język, wargi, podniebienie, zęby). Zbada, czy nie ma anomalii anatomicznych mogących wpływać na mowę oraz badanie sprawności mięśni twarzy, języka, warg i podniebienia.
Ocena słuchu:
W przypadku podejrzenia problemów ze słuchem, logopeda może zlecić badanie słuchu, aby wykluczyć lub potwierdzić problemy słuchowe, które mogą wpływać na rozwój mowy.
Ocena połykania:
W przypadku podejrzenia występowania obniżonego bezpieczeństwa w przyjmowaniu pokarmów, neurologopeda może zlecić dodatkowe badania przełykania tj. endoskopowe badanie połykania i/lub videofluoroskopię.
3. Kiedy należy się zgłosić i jakie problemy diagnozujemy?
U dzieci młodszych:
Trudności w ssaniu, gryzieniu, żuciu czy połykaniu i brak odruchu ssania u noworodka.
Brak gaworzenia do 12. miesiąca życia.
Brak pierwszych słów do 18. miesiąca życia.
Brak tworzenia prostych zdań do 2. roku życia.
Dziecko nie reaguje na dźwięki, swoje imię i proste polecenia, nie jest zainteresowane otoczeniem i nie nawiązuje kontaktu wzrokowego.
Jeśli podczas snu i swobodnej zabawy dziecko oddycha przez usta, ma nieprawidłową pozycje spoczynkowa języka, otwartą buzię, ślini się.
U dzieci starszych:
Dziecko mówi niewyraźnie, sepleni (ma problemy z wymową "sz", "ż", "cz", "dż").
Podczas artykulacji wysuwa język między zęby.
Nieprawidłowo realizuje dźwięki mowy, np. zamiana "r" na "l", "k" na "t".
Jąka się, ma blokadę mowy, powtarza sylaby czy dźwięki.
Używa prostych zdań.
Robi błędy fleksyjne i składniowe, ma problemy z czytaniem i pisaniem.
Dziecko ma problemy z rozwinięciem umiejętności komunikacyjnych (trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu rozmowy, problemy z rozumieniem metafor, ironii, żartów).
Jest przed lub w trakcie leczenia ortodontycznego.
Przygotowuje się do podcięcia wędzidełka lub wymaga oceny kwalifikującej do zabiegu.
U dzieci ze schorzeniami neurorozwojowymi:
Niedokształcenie mowy pochodzenia korowego (NMPK, Afazja dziecięca): Zaburzenie mowy spowodowane uszkodzeniem mózgu, często po wystąpieniu niedotlenienia. Może objawiać się trudnościami z rozumieniem mowy, formułowaniem i nabywaniem słów lub trudnościami w nabywaniu umiejętności czytania i pisania.
Dysfagia: Trudności w połykaniu, które mogą być spowodowane różnymi warunkami neurologicznymi, takimi jak mózgowe porażenie dziecięce, stwardnienie rozsiane lub pourazowe uszkodzenie mózgu.
Zaburzenia mowy nabyte: Mogą wystąpić po urazie głowy, udarze, nowotworze mózgu lub innych zaburzeniach neurologicznych, prowadząc do trudności w artykulacji, płynności mowy lub używania słów.
Zespoły genetyczne: Osoby z zespołami genetycznymi mogą mieć specyficzne potrzeby w zakresie komunikacji, oddechu, wsparcia sprawności w obszarze ustno-twarzowym, które neurologopeda może pomóc zdiagnozować i leczyć. Zespoły genetyczne, z którymi często neurologopeda spotyka się w gabinecie to: trisomia 21 (zespół Downa), zespół Kabuki, zespół Retta, zespół Phelan McDermid, zespół Williamsa, sekwencja Pierre’a-Robina oraz inne rzadko występujące zespoły genetyczne.
Zaburzenia płynności mowy: Takie jak jąkanie się, przyspieszone lub zwolnione tempo mówienia, które mogą mieć podłoże neurologiczne i wymagać specjalistycznej interwencji.
Zaburzenia mowy w obniżonym funkcjonowaniu poznawczym: Mowa osób z niepełnosprawnością intelektualną lub nieprawidłowym funkcjonowaniu w zakresie wyższych funkcji poznawczych takich jak zaburzenia pamięci, uwagi i funkcji wykonawczych, które mogą wpływać na zdolność do komunikacji. Niezbędna w takim wypadku jest ścisła współpraca neurologopedy z psychologiem.
Spektrum autyzmu, spektrum ADHD: Neurologopeda może pomagać osobom w spektrum autyzmu i ADHD w rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych, zarówno werbalnych, jak i niewerbalnych.
Zaburzenia rozwojowe mowy: Neurologopeda może również diagnozować i leczyć dzieci z opóźnieniami w rozwoju mowy lub z innymi zaburzeniami komunikacyjnymi.
4. Plan terapii
Na zakończenie konsultacji specjalista SayKids przedstawi rekomendacje dotyczące dalszego leczenia (jeśli będzie potrzebne) i opracuje plan terapii. W zależności od źródła problemu i jego złożoności, może zalecić podjęcie terapii logopedycznej lub terapii neurologopedycznej.
*UWAGA! Cena promocyjna dotyczy wyłącznie PIERWSZEJ konsultacji w SayKids. Każda kolejna konsultacja (np. zalecona przez fizjoterapeutę kontrola) odbywa się w standardowej cenie 270 zł.