Logopeda / neurologopeda (konsultacja)

0 - 15 lat135 zł* PROMOCJA60 min

1. Dla kogo?

Dla dzieci od pierwszych dni życia do 15. roku życia

oraz

Dzieci u których występują trudności związane z nieprawidłowych funkcjonowaniem układu nerwowego.

2. Jak wygląda wizyta?

Konsultacja jest to spotkanie ze specjalistą opierające się na rozmowie, obserwacji i testach diagnostycznych, które mają na celu dokładne zrozumienie problemów związanych z mową i komunikacją Pacjenta (również tych, które mogą wynikać z zaburzeń i dysfunkcji układu nerwowego).

Jeśli Twoje dziecko zostało skierowane na terapię przez lekarza lub szkolnego pedagoga, także musi odbyć wstępną konsultację przed rozpoczęciem terapii w klinikach SayKids.

Po konsultacji, dziecko może zostać skierowane przez specjalistę na terapię logopedyczną lub terapię neurologopedyczną.

Wizyta krok po kroku.

Rozmowa:

Specjalista SayKids zapyta Cię o rozwój mowy dziecka, jego zdrowie, historię chorób, warunki rodzinne, szkolne oraz wszelkie inne informacje mogące wpływać na rozwój mowy. Na konsultację warto też zabrać posiadaną dokumentację medyczną.

Obserwacja dziecka i ocena mowy:

U młodszego dziecka logopeda sprawdzi, jak dziecko reaguje na różne bodźce, jak nawiązuje kontakt wzrokowy, jak się bawi, jakie dźwięki wydaje oraz w jaki sposób komunikuje się z najbliższymi.

W przypadku starszych Pacjentów może zebrać próbki mowy poprzez rozmowę, opowiadanie, czytanie na głos. Bada poprawność wymowy dźwięków, płynność mowy, zasób słownictwa i umiejętność budowania zdań.

Ocena narządów mowy:

Specjalista sprawdzi budowę i funkcjonowanie narządów artykulacyjnych (język, wargi, podniebienie, zęby). Zbada, czy nie ma anomalii anatomicznych mogących wpływać na mowę oraz badanie sprawności mięśni twarzy, języka, warg i podniebienia.

Ocena słuchu:

W przypadku podejrzenia problemów ze słuchem, logopeda może zlecić badanie słuchu, aby wykluczyć lub potwierdzić problemy słuchowe, które mogą wpływać na rozwój mowy.

Ocena połykania:

W przypadku podejrzenia występowania obniżonego bezpieczeństwa w przyjmowaniu pokarmów, neurologopeda może zlecić dodatkowe badania przełykania tj. endoskopowe badanie połykania i/lub videofluoroskopię.

3. Kiedy należy się zgłosić i jakie problemy diagnozujemy?

U dzieci młodszych:

  • Trudności w ssaniu, gryzieniu, żuciu czy połykaniu i brak odruchu ssania u noworodka.

  • Brak gaworzenia do 12. miesiąca życia.

  • Brak pierwszych słów do 18. miesiąca życia.

  • Brak tworzenia prostych zdań do 2. roku życia.

  • Dziecko nie reaguje na dźwięki, swoje imię i proste polecenia, nie jest zainteresowane otoczeniem i nie nawiązuje kontaktu wzrokowego.

  • Jeśli podczas snu i swobodnej zabawy dziecko oddycha przez usta, ma nieprawidłową pozycje spoczynkowa języka, otwartą buzię, ślini się.

U dzieci starszych:

  • Dziecko mówi niewyraźnie, sepleni (ma problemy z wymową "sz", "ż", "cz", "dż").

  • Podczas artykulacji wysuwa język między zęby.

  • Nieprawidłowo realizuje dźwięki mowy, np. zamiana "r" na "l", "k" na "t".

  • Jąka się, ma blokadę mowy, powtarza sylaby czy dźwięki.

  • Używa prostych zdań.

  • Robi błędy fleksyjne i składniowe, ma problemy z czytaniem i pisaniem.

  • Dziecko ma problemy z rozwinięciem umiejętności komunikacyjnych (trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu rozmowy, problemy z rozumieniem metafor, ironii, żartów).

  • Jest przed lub w trakcie leczenia ortodontycznego.

  • Przygotowuje się do podcięcia wędzidełka lub wymaga oceny kwalifikującej do zabiegu.

U dzieci ze schorzeniami neurorozwojowymi:

  • Niedokształcenie mowy pochodzenia korowego (NMPK, Afazja dziecięca): Zaburzenie mowy spowodowane uszkodzeniem mózgu, często po wystąpieniu niedotlenienia. Może objawiać się trudnościami z rozumieniem mowy, formułowaniem i nabywaniem słów lub trudnościami w nabywaniu umiejętności czytania i pisania.

  • Dysfagia: Trudności w połykaniu, które mogą być spowodowane różnymi warunkami neurologicznymi, takimi jak mózgowe porażenie dziecięce, stwardnienie rozsiane lub pourazowe uszkodzenie mózgu.

  • Zaburzenia mowy nabyte: Mogą wystąpić po urazie głowy, udarze, nowotworze mózgu lub innych zaburzeniach neurologicznych, prowadząc do trudności w artykulacji, płynności mowy lub używania słów.

  • Zespoły genetyczne: Osoby z zespołami genetycznymi mogą mieć specyficzne potrzeby w zakresie komunikacji, oddechu, wsparcia sprawności w obszarze ustno-twarzowym, które neurologopeda może pomóc zdiagnozować i leczyć. Zespoły genetyczne, z którymi często neurologopeda spotyka się w gabinecie to: trisomia 21 (zespół Downa), zespół Kabuki, zespół Retta, zespół Phelan McDermid, zespół Williamsa, sekwencja Pierre’a-Robina oraz inne rzadko występujące zespoły genetyczne.

  • Zaburzenia płynności mowy: Takie jak jąkanie się, przyspieszone lub zwolnione tempo mówienia, które mogą mieć podłoże neurologiczne i wymagać specjalistycznej interwencji.

  • Zaburzenia mowy w obniżonym funkcjonowaniu poznawczym: Mowa osób z niepełnosprawnością intelektualną lub nieprawidłowym funkcjonowaniu w zakresie wyższych funkcji poznawczych takich jak zaburzenia pamięci, uwagi i funkcji wykonawczych, które mogą wpływać na zdolność do komunikacji. Niezbędna w takim wypadku jest ścisła współpraca neurologopedy z psychologiem.

  • Spektrum autyzmu, spektrum ADHD: Neurologopeda może pomagać osobom w spektrum autyzmu i ADHD w rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych, zarówno werbalnych, jak i niewerbalnych.

  • Zaburzenia rozwojowe mowy: Neurologopeda może również diagnozować i leczyć dzieci z opóźnieniami w rozwoju mowy lub z innymi zaburzeniami komunikacyjnymi.

4. Plan terapii

Na zakończenie konsultacji specjalista SayKids przedstawi rekomendacje dotyczące dalszego leczenia (jeśli będzie potrzebne) i opracuje plan terapii. W zależności od źródła problemu i jego złożoności, może zalecić podjęcie terapii logopedycznej lub terapii neurologopedycznej.

*UWAGA! Cena promocyjna dotyczy wyłącznie PIERWSZEJ konsultacji w SayKids. Każda kolejna konsultacja (np. zalecona przez fizjoterapeutę kontrola) odbywa się w standardowej cenie 270 zł.

SayKids CentrumSayKids Ursynów