Dla kogo?
Terapia neurologopedyczna skierowana jest do dzieci od pierwszych dni życia do 15. roku życia, które potrzebują wsparcia w rozwoju funkcji w obszarze ustno-twarzowym, mowy i komunikacji w związku z nieprawidłowym funkcjonowaniem układu nerwowego.
Jak wygląda wizyta?
Wizyta u neurologopedy jest starannie dostosowana do potrzeb każdego dziecka. Przed rozpoczęciem terapii odbywa się szczegółowa konsultacja , podczas której specjalista opracowuje spersonalizowany plan terapeutyczny. Metody i techniki terapeutyczne mogą być bardziej złożone, uwzględniając specyficzne potrzeby Pacjenta, np. ćwiczenia stymulujące neuroplastyczność mózgu, rozwijanie korowych funkcji związanych z mową i komunikacją, stymulacja nerwów obwodowych oraz mięśni. W terapii neurologopedycznej stosuje się również Alternatywne i Wspomagające Formy Komunikacji (AAC), które mogą być niezbędne dla dzieci z ograniczoną mową czynną lub jej brakiem.
Kiedy należy zapisać się na terapię?
Terapia neurologopedyczna to usługa dla Ciebie, jeśli u Twojego dziecka zostały zdiagnozowane trudności wynikające z różnych zaburzeń układu nerwowego, takich jak:
Niemowlęta z nieprawidłowościami anatomicznymi i/lub funkcjonalnymi (nieprawidłowe prymitywne noworodkowe reakcje oralne), z trudnościami w przystawieniu do piersi, karmieniu z butelki, rozszerzaniu diety oraz z nieprawidłowym torem oddechowym;
Niedokształcenie mowy pochodzenia korowego (NMPK, Afazja dziecięca) - trudności z rozumieniem lub realizacją języka;
Apraksja mowy (trudności w wykonywaniu celowych ruchów mówiących);
Dysartria – zaburzenia koordynacji oddechowo-fonacyjno-artykulacyjnej;
Spektrum autyzmu oraz spektrum ADHD (specyficzne potrzeby komunikacyjne);
Zaburzenia percepcji słuchowej (trudności w przetwarzaniu dźwięków mowy);
Zespół Tourette’a (zaburzenia kontrolowania ruchów i dźwięków);
Zespoły genetyczne (trisomia 21, tj. zespół Downa, zespół Kabuki, zespół Retta, zespół Phelan McDermid, zespół Williamsa, sekwencja Pierre’a-Robina oraz inne rzadko występujące zespoły genetyczne) - potrzeba wsparcia rozwoju mowy, komunikacji oraz funkcji w obszarze ustno-twarzowym wynikająca ze specyfiki poszczególnych genotypów).
Niedokształcenie mowy w niepełnosprawności intelektualnej.
Mowa u osób z epilepsją.
Porażenia nerwów obwodowych w szczególności VII twarzowego, V trójdzielnego, IX językowo-gardłowego, XII podjęzykowego.
Im wcześniej rozpocznie się terapia neurologopedyczna po zauważeniu trudności w komunikacji, tym większe są szanse na efektywną poprawę. Terapia ta wymaga często współpracy z innymi specjalistami, aby zapewnić kompleksową opiekę nad dzieckiem.
Terapia neurologopedyczna to nie tylko praca nad poprawą komunikacji, ale także wsparcie emocjonalne dla dziecka i jego rodziców. Poprzez systematyczne sesje terapeutyczne, dzieci mają szansę na rozwój swoich umiejętności komunikacyjnych i osiąganie postępów w codziennym funkcjonowaniu.